5. VAZMENA NEDJELJA
- Detalji
Pod misom u 11.30 sati bila je obnova krsnih obećanja za prvopričenike.
"Ja sam istinski trs, a Otac moj - vinogradar. Svaku lozu na meni koja ne donosi roda on siječe, a svaku koja rod donosi čisti da više roda donese."
Za evanđelje imamo dio Isusova oproštajnog govora iz Iv 15 u kojem se Gospodin pred odlazak u nasilnu smrt predstavlja kao trs koji u sebi uosobljuje Božji vinograd - Izrael. Traži od učenika da kao loza budu povezani s njime trsom kako bi donosili rod: "Ja sam trs, vi ste loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda!"
U ovoj razrađenoj alegoriji Isus pretpostavlja da povijesni slušatelji poznaju starozavjetnu metaforu o Izraelu kao Božjem vinogradu. Prorok Hošea nazvao je oko god. 740. pr. Kr. Izrael bujnom lozom koja nosi bogat rod (10, 1). Tridesetak godina kasnije Bog se žali preko Izaije da je Izrael vinograd koji se izrodio (5, 1-7), ali i obećava da će svoj vinograd sam čuvati i zalijevati (27, 2-6). Prema Ezekielu Božji vinograd bio je zasađen kraj obilnih voda, ali je grešnim postupcima svojih knezova bio i izložen nemilosrdnom čupanju i vrelom pustinjskom vjetru (17, 5-10; 19, 10-14). Psalmista priznaje da je Izrael trs koji je Bog presadio iz Egipta te moli da Bog s neba obi8e nasad desnice svoje (Ps 80, 15-16).
Isus se samostalno služio metaforom o vinogradu, što vidimo iz parabole o vinogradarima ubojicama (Mt 21, 33-46 i paral u Mk i Lk), zatim iz parabole o radnicima posljednjeg sata koju donosi jedini Matej (20, 1-16). Radi povezanosti s Ocem Isus uprisutnjuje starozavjetni narod Božji i očituje se kao vinograd koji se ne može izroditi. Tko vjerom ostaje povezan s njime, donosi obilne plodove. Za prvo čitanje imamo izvještaj o Pavlovu dolasku u Jeruzalem nakon obraćenja i trogodišnjeg propovjedničkog djelovanja u Damasku. Jeruzalemski kršćani nemaju povjerenja u obraćenje progonitelja. Barnaba, koji je Zidov rođen u inozemstvu kao i Pavao, jamči za Pavla Dvanaestorici i jeruzalemskoj Crkvi.
Kad jeruzalemski Židovi počinju spremati zavjeru protiv Pavla, Barnaba ga upućuje u rodni Tarz da bi ga kojih osam godina kasnije uključio u propovjednički rad u Antiohiji kao pripravu za misijsko djelovanje među poganima. Da Barnaba nije bio duboko povezan s uskrslim Kristom, ne bi mogao pridonijeti da se Pavao razvije u plodnog misionara pogana. Za drugo čitanje imamo odlomak iz Prve Ivanove u kojem sveti pisac traži da vjeru u Krista pokazujemo ljubavlju prema braći i sestrama u zajednici krštenih. Obdržavanjem zapovijedi ljubavi ostajemo u Isusu i on u nama.
U ovoj misi produbljujemo svijest povezanosti s Kristom Gospodinom da bismo plodno djelovali u Crkvi i svijetu, povezani također jedni s drugima kao živa Crkva.
Misna Čitanja
Prvo čitanje: (Dj 9,26-31)
Čitanje Djela apostolskih
U one dane: Kad je Savao došao u Jeruzalem, gledao se pridružiti učenicima, ali ga se svi bojahu: nisu vjerovali da je učenik. Tada ga Barnaba uze i povede k apostolima te im pripovjedi kako je Savao na putu vidio Gospodina koji mu je govorio i kako je u Damasku smjelo propovijedao u ime Isusovo. Od tada se s njima slobodno kretao po Jeruzalemu i smjelo propovijedao u ime Gospodnje. Govorio je i raspravljao sa Židovima grčkog jezika pa i oni snovahu pogubiti ga. Saznala to braća pa ga odvedoše u Cezareju i uputiše u Tarz. Crkva je po svoj Judeji, Galileji i Samariji uživala mir, izgrađivala se i napredovala u strahu Gospodnjem te rasla utjehom Svetoga Duha.
Riječ Gospodnja.
Pripjevni psalam:
Pred štovateljima ću tvojim
izvršiti zavjete svoje.
Siromasi će jesti i nasititi se,
hvalit će Gospodina koji ga traže:
nek živi srce vaše dovijeka!
Spomenut će se i Gospodinu vratiti
svi krajevi zemlje;
pred njim će nice pasti sve obitelji pogana.
Njemu će se jedinom klanjati
svi velikani zemlje,
pred njim se sagnuti svi što u prah silaze.
I moja će duša za njega živjeti,
njemu će služiti potomstvo moje.
O Gospodinu će se pripovijedati sljedećem
koljenu, o njegovoj pravdi navješćivati
narodu budućem: "Ovo učini Gospodin!"
Drugo čitanje: (1Iv 3,18-24)
Čitanje Prve poslanice svetoga Ivana apostola
Dječice, ne ljubimo riječju i jezikom, već djelom i istinom. Po tom ćemo znati da smo od istine. I umirit ćemo pred njim srce svoje ako nas ono bilo u čem osuđuje. Jer Bog je veći od našega srca i znade sve. Ljubljeni, ako nas srce ne osuđuje, možemo zaufano k Bogu. I što god ištemo, primamo od njega jer zapovijedi njegove čuvamo i činimo što je njemu drago. I ovo je zapovijed njegova: da vjerujemo u ime Sina njegova Isusa Krista i da ljubimo jedni druge kao što nam je dao zapovijed. I tko čuva zapovijedi njegove, u njemu ostaje, i On u njemu. I po ovom znamo da on ostaje u nama: po Duhu kojeg nam je dao.
Riječ Gospodnja.
Evanđelje: (Iv 15,1-8)
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: Reče Isus svojim učenicima: "Ja sam istinski trs, a Otac moj - vinogradar. Svaku lozu na meni koja ne donosi roda on siječe, a svaku koja rod donosi čisti da više roda donese. Vi ste već očišćeni po riječi koju sam vam zborio. Ostanite u meni i ja u vama. Kao što loza ne može donijeti roda sama od sebe, ako ne ostane na trsu, tako ni vi ako ne ostanete u meni. Ja sam trs, vi loze. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogo roda. Uistinu, bez mene ne možete učiniti ništa. Ako tko ne ostane u meni, izbace ga kao lozu i usahne. Takve onda skupe i bace u oganj te gore. Ako ostanete u meni i riječi moje ako ostanu u vama, što god hoćete, ištite i bit će vam. Ovim se proslavlja Otac moj: da donosite mnogo roda i da budete moji učenici."
Riječ Gospodnja.